Uppvärming före styrketräning

Denna övning som jag kallar ”risskålarna” har jag tagit med mig från min taichi lärare under min studietid vid Universitetet i Jiang Xi i Kina. I början när jag gjorde den som rutin inför min Taichi träning reflekterade jag inte speciellt över momenten i övningen. Mer något jag såg som en nödvändighet att kunna utföra min träning så bra som möjligt.

Inom styrkelyft, styrketräning och kanske speciellt vid ryck och stöt moment är det extremt viktigt att uppnå optimal kontakt mellan muskel och nerv. Nerver som ”kopplar fram ström” till muskler som behövs för att genomföra uppgiften skannar av de yttre förutsättnigar i leder och muskler. Informationen sänds tillbaka från CNS till rätt muskel och ledsystem .

Om du med en stel kropp försöker utföra övningar som kräver god balans, styrka och ett tekniskt utförande är risken stor att du ganska snart kommer att behöva besöka någon av Stockholms eller Södermalms Kiropraktorer/Naprapater.

Övningen med risskålarna är en genialisk övning som upfyller alla moment för helkropps uppvärmning av i stort sett alla ledsystem i kroppen.
Rörelser inkluderar fötter, fotleder, knäleder, höftleder, rygg, axelleder, nacke, armbågar och handleder. Dessutom tränas balans och koordination genom utförandet vilket är gynnsamt för alla inte minst hos seniorer för att minska fallolyckor.

Från början när jag för lärde mig övningen använde vi porslins skålar med riskorn. Senare har jag säkert blivit mer slarvig i utförandet då jag inte behöver tänka på vare sig skålen eller att riset ska spillas ut, men försöker ändå visualisera att jag håller dessa skålar fyllda med ris.

På min mottagning på Södermalm anvisar jag dessa övningar ofta till mina patienter med besvär som ryggskott, nackspärr, frozenshoulder, tennisarm, knäbesvär , fotledsproblem etc.

Oavsett vad som är målet kan denna övning tjäna som en viktig del i dina vardags aktiviter och du kommer garanterat känna resultat i form av både mindre smärta och ökad rörlighet efter bara ett ett par tillfällen. Lycka till!

Mer från vår blogg