Kiropraktor och naprapat Södermalm

Kiropraktik

Kiropraktik och naprapati behandlar muskler och leder i kroppen för att förebygga, behandla och rehabilitera smärta och besvär som är kopplade till rörelse. Både en kiropraktor och naprapat utför sina behandlingar med händerna, men det kan också innebära rådgivning och övningar för att bli bättre.

Innan vi på STHLM Örtmedicin & Kiropraktik påbörjar en behandling utför vi en funktionsanalys av skadan eller det besvär som patienten upplever. Analysen utgör grunden för den behandling som sedan utförs.

Kiropraktik i Stockholm

På vår kiropraktik på Södermalm i Stockholm utför vi alla typer av behandlingar. Kiropraktik kan appliceras på nästan alla delar av kroppen. Vi har bland annat hjälpt patienter med:

• Ryggvärk
  • Ledvärk
  • Muskelvärk
  • Idrottsskador
  • Diskbråck
  • Fotsmärtor
  • Höftsmärtor
  • Knäsmärtor
  • Käkledsproblem

Sagt om oss som kiropraktor

Finns ingen som hjälpt mig så mycket som Lars. Testat olika kiropratorer innan men nu finns det bara en jag går till. 🥇

Henrik Z.

Lars är alltid oerhört professionell och ser hela människan. Både kropp och själ är gladare efter ett besök.

Emma N.

Lars är den bästa kiropraktorn jag någonsin gått till. Väldigt mjuk och informativ under sina behandlingar. Man är i trygga händer.

Göran H.

Rygg /led /muskelvärk

Ett tillstånd som så gott som alla människor drabbas av någon gång under sin livstid. Dessa besvär medför mycket lidande för den enskilde och stora kostnader för företag och samhälle. Det finns god evidens som stöder behandling av dessa besvär med hjälp av Kiropraktik och Akupunktur. En förutsättning för en bra start på en rehab och självläkning är att hela kroppen kommer i så god balans som möjligt och detta är något du direkt får hjälp med på vår mottagning.

Som Leg. Kiropraktor har jag 25 års erfarenhet och behandlat komplicerade smärttillstånd som diskbrock, spinalstenos, artros etc. med goda resultat.

Med egen idrottsbakgrund där jag tränat styrkelyft sedan 16åå och tävlat för KK Eleiko och undervisat i idrottsmedicin har jag stor kunskap i rehabträning både för elit som motionär. När Kiropraktiken kombineras med Kinesisk medicin som på STHLM Kiropraktik&Örtmedicin får du som patient en helt unik behandling som ger snabbare läkning och rehabiliterng.

Kiropraktor Stockholm

Idrottsskador

Lars Nilsson är inriktad på Idrottsskador och har under lång tid behandlat både motionärer och elitidrottare med olika krämpor från alla delar av kroppen. Kroppen är fantastisk och har en ambition genomföra de aktiviteter vi önskar. Ibland blir det en obalans med det vi önskar genomföra och kroppens prestanda, då ger kroppen ut smärtsignaler som varning.

Under ditt besök kommer du förstå uppkomsten till din smärta genom den funktions analys som vi genomför. Genom behandling och rehabförslag lägger vi grunden till att du kommer igång med din träning och får glädjen i detta tillbaka.

Naprapat Stockholm södermalm

Diskbråck

Diskbråck är en skada på den mjuka platta som ligger mellan varje kotpar och kallas disk.Den flytande massa som ligger i centrum av disken innesluts av segment med fibrer likt en lök.När denna massa drivs ut mot ytterdelen av disken kan den bukta utåt och ibland även spricka och ge tryck mot närliggande nerver.I vissa fall kan detta ske direkt via ett större trauma men ofta även under en längre tid genom ett stilla sittande arbete och med lite fysisk aktivitet.

Under besöket på mottagningen sker en undersökning av graden av skada på disken och eventuella symtom som tex känselbortfall och muskelkontroll. I vissa fall krävs undersökning via Röntgen före vidare behandling kan ske. När vi gått igenom undersökning kan vi påbörja behandling som har avsikt att lätta trycket på disken och på så vis minska smärta och läkning.

Mitt mål är att ge patienten en hållbar behandlings strategi samt en lämplig rehab plan ev tillsammans med Fysio eller Personlig tränare.

Fot-Knä-Höftsmärta

Från dessa områden kan smärtan vara direkt lokalt fokuserad och ibland mer diffus och svår att härleda.Genom analys och undersökning kan du hjälp med både diagnos och åtgärd.Rådgivning av åtgärder är alltid en självklar del av behandlingen.

Naprapat Södermalm
Kiropraktorbehandling Södermalm stockholm

Käkledsproblem

Hos Lars Nilsson kan du få hjälp med problem som urspringer från käkleden. Många människor har ingen aning om att grunden till deras huvudvärk,spänningar i skuldror och nacke eller ländryggsproblem kan härledas från käklederna.

Vanligt är att man spänner käkar under flera timmar i sömnen utan att ha besvär i käkleden. ibland upptäcker Tandläkaren ett bettfel och ordinerar bettskena. En del av mina patienter kommer från tandläkare som upptäcker bettfel och där en behandling av käkleden rekommenderas före införskaffandet av bettskena.

Behandlingsmetoder inom naprapati och kiropraktik

Det finns olika metoder inom naprapati och kiropraktik, bland de vanligaste metoderna är ledmanipulation. Det innebär att terapeuten för ut leden en bit och sedan gör ett snabbt tryck. Trycket utförs i en liten rörelse med lite kraft, vilket gör att det inte gör ont. Målet med metoden är att få leden att fungera som den ska, vilket resulterar i att musklerna slappnar av och smärtan avtar.

Andra metoder som utförs kallas mobilisering och inkluderar:

• muskeltöjning
  • traktionsbehandling
  • tens, transkutan elektrisk nervstimulering
  • triggerpunktsbehandling
  • massage

Muskeltöjning görs för att få muskeln att slappna av med målet att minska stelhet och smärta. Traktionsbehandling betyder att terapeuten avlastar eller drar isär en led som orsakar smärta eller spänningar. Tens använder svaga elektriska impulser för att stimulera nerver och blockera smärtimpulser. Triggerpunktsbehandling innebär att terapeuten hittar ömma punkter i en muskel och trycker på dem för att få muskeln att slappna av.

Ofta utförs behandlingar inom naprapati och kiropraktik tillsammans med träning och specifika övningar för att komma till rätta med det som orsakar smärta i kroppen. Många övningar syftar till att öka rörligheten i kroppen, medan andra bygger upp en styrka hos en specifik muskel som kanske inte har varit tillräckligt stark i jämförelse med andra muskler i kroppen medan ytterligare andra övningar bygger upp stabilitet och koordination.

Kiropraktik och naprapati kombinerat med kinesisk medicin

Med en utbildning inom kinesisk medicin och akupunktur kan STHLM Örtmedicin & Kiropraktik hjälpa till med diffusa smärtor och besvär. Akupunktur och kinesisk medicin får kroppen i balans och kiropraktik och naprapati hjälper till att rehabilitera skador och smärtor samt får kroppen att fungera som den ska.

Behandlingsplan på Södermalm

Varje patient som kommer till oss är unik och utifrån vad du har problem med, vad ditt mål är och hur din kropp svarar på den funktionsanalys vi utför lägger vi upp en behandlingsplan som passar just dig och din kropp. Det kan innebära några få behandlingar hos oss och övningar som ska göras varje dag eller så kan det vara några få övningar som upprepas några gånger i veckan och ett flertal behandlingstillfällen.

STHLM örtmedicin & kiropraktik

Vi har över 25 års erfarenhet som kiropraktor och naprapat. Tillsammans med vår kompetens inom kinesisk medicin erbjuder vi de bästa förutsättningarna för att du ska bli fri från smärtor och besvär. Du är varmt välkommen att höra av dig till oss om du har frågor eller funderingar kring våra behandlingar och metoder.

Vanliga frågor vi får som kiropraktorer